Museum Belvédère presintearret It Font

uitnodigingskaart-utnoegingskaart

 

Museum Belvédère presintearret It Font, it fideopoëzyprojekt fan skriuwer-dichter Eeltsje Hettinga en fideokeunstner Lotte Middendorp.

 

Ferline jier krige Sjoerd de Vries (1941) de Gerrit Benner oeuvre-priis. Dit jier earet Museum Belvédère yn it Oranjewâld him as ien fan de meast belangrike, nei-oarlochske keunstners mei de oersichtstentoanstelling Heimwee naar de toekomst dy’t in reprinsatatyf oersjoch jout fan sechstich jier keunstnerskip.

Neist lânskippen, portretten, stillibben en ‘naakten’ binne der ek turfbyldsjes, sikehûstekeningen en in grut tal betide wurken te sjen. Dêrmei lit de tentoanstelling in ûntwikkeling sjen fan De Vries syn styl en technyk. Net om ‘e nocht wurdt hy sjoen as ien fan de wichtichste hjoeddeiske Fryske keunstners.

By de tentoanstelling ferskynt in boek mei in tekst fan Susan van den Berg.

Tagelyk wurdt It Font presintearre, it fideopoëzyprojekt fan skriuwer-dichter Eeltsje Hettinga en fideokeunstner Lotte Middendorp.

Oanmelde kin oant uterlik moandei 10 oktober by Museum Belvédère.

Sjoerd de Vries – Heimwee naar de toekomst is te sjen fan 14 oktober oant en mei 8 jannewaris 2017

Eeltsje Hettinga – Lotte Middendorp – It Font is te sjen fanôf 14 oktober oant en mei 18 desimber.

img_20161012_0005
Sjoerd de Vries – Zelfportret met de hoed van pake Theunis (detail), gemengde techniek in geolied papier, 1959

 

De overzichtstentoonstelling ‘Heimwee naar de toekomst’ omvat zestig jaar kunstenaarschap en toont de ontwikkeling in het werk van Sjoerd de Vries (1941), wiens oeuvre vorig jaar werd bekroond met de Gerrit Benner Prijs. Hoewel hij vooral bekend staat om zijn landschappen en portretten, worden in deze expositie ook stillevens, naakten, turfbeeldjes, ziekenhuistekeningen en vroege werken getoond. Zo ontstaat een gevarieerd beeld van de volle omvang van zijn kunstenaarschap.

De Vries wordt gezien als de belangrijkste hedendaagse Friese kunstenaar, maar zijn talent overstijgt ruimschoots de provinciegrenzen. Niet voor niets had hij solo-tentoonstellingen in het Singer Museum (Laren) en het Gemeentemuseum Den Haag.

Met zijn zelf ontwikkelde kerftechniek in het gelaagde karton van oude boekbandjes, heeft hij een even herkenbare als unieke signatuur. Als een hedendaagse iconograaf maakt hij moderne miniaturen met het aangetaste uiterlijk van een oude fresco. Sjoerd de Vries is een schilder met een stanleymes als penseel. Nog steeds is hij gericht op verdieping en vernieuwing, of zoals hij het zelf zegt: ‘Ik heb heimwee naar de toekomst.’

…….

img_20161012_0003