PERSBERICHT – Russisch-Friese avond met Aliona van der Horst

Aliona van der Horst1
film- en documentairemaker Aliona van der Horst

Workum/Leeuwarden – Vrijdag 6 februari organiseert de GR-stichting in samenwerking met het cultureel en literair opinietijdschrift de Moanne een Russisch-Friese avond in cultureel centrum De Klameare in Workum.

Te gast is film- en documentairemaakster Aliona van der Horst, dochter van een Russische moeder en een Nederlandse vader. Ze studeerde Russische taal en letterkunde, deed daarna de Nederlandse Filmacademie en werkte voor de VPRO en NPS.

Van der Horst maakte onder meer de bekroonde documentaire De dame met het witte hoedje, het schrijnende verhaal over Hanna Michailenko uit Odessa die tussen 1980 en 1988 door de KGB gevangen werd gehouden in een psychiatrische inrichting vanwege haar dissidente politieke ideeën. In 2008 ontving Van der Horst voor haar hele oeuvre de prestigieuze Jan Kassies Stimuleringsprijs.

In datzelfde jaar voltooide ze ook de documentaire Boris Ryzji over de jong overleden Russische dichter Boris Ryzji (1974-2001). Deze dichter – hij pleegde zelfmoord – maakte deel uit van een generatie die groot werd in de dagen van en na de perestrojka en glasnost.

De film, die ook op de Russisch-Friese avond zal worden vertoond, kreeg de Zilveren Anjer op het IDFA 2008, de Best Documentary Award op het Edinburgh International Film Festival en de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek.

Aliona van der Horst wordt geïnterviewd door Ernst Bruinsma, hoofdredacteur van de Moanne. Eerder hield hij gesprekken voor de GR-stichtingmet de Vlaamse schrijver en cultuurhistoricus David van Reybrouck.

Een van de centrale vragen van de Russisch-Friese avond is: wat is er gebeurd tijdens en na de perestrojka en de glasnost? Wie is toch die God van Rusland, zoals de dichter Boris Ryzji in een van zijn gedichten vraagt? Wat is de plek van de kunst in het hedendaagse Rusland?

Schrijver-dichter Eeltsje Hettinga houdt een korte inleiding over leven en werk van Boris Ryzji en draagt enkele naar het Fries vertaalde gedichten van de dichter voor.

Na afloop is er voor het publiek gelegenheid tot het stellen van vragen.

Russisch-Friese avond

Vrijdag 6 februari, 20.00 uur

Cultureel Centrum De Klameare, Workum

Entree: 7,50 Euro